Hi va haver un temps que casar-se no era fàcil. No era una qüestió que es resolia amb la simple voluntat de fer la vida en comú. A la Catalunya de l’Antic Règim –el país del bandolerisme i de la revolució dels Segadors -, les coses no eren tan senzilles. La societat estava dominada pels convencionalismes. I les Capitulacions –els acords documentats de les negociacions matrimonials- esdevenen una fórmula per a convertir el matrimoni en una pràctica mercantil que abasta tots els segments de la societat.
Les Capitulacions no son una invenció dels
catalans. Tot i que, atesa la nostra tradicional inclinació cap els negocis, ho
pugui semblar. Les Capitulacions son una figura jurídica –i una institució
social- que te el seu origen en el dret romà, universalment emprat arreu de
l’Europa medieval. La diferència, però, la trobem en l’abast social. Al conjunt
d’Europa, les Capitulacions eren un instrument utilitzat bàsicament per les
classes riques, sovint per a reforçar les aliances familiars que afavorien la
seva posició de privilegi.
En canvi a la Catalunya barroca d’en
Serrallonga i d’en Claris, les fonts ens revelen que era
una pràctica generalitzada, que abastava a totes les classes socials. Pagesos, artesans,
nobles i comerciants; rics i pobres; del medi rural o del medi urbà. A la
Catalunya del 1500 i del 1600, les Capitulacions matrimonials esdevenen una
institució social i un mitjà de socialització; i se’ns presenten, a la
investigació contemporània, com la manifestació més pregona d’una arrelada
cultura de matrimonis convinguts amb un criteri estrictament mercantilista i patrimonialista.
La raó cal buscar-la en la composició del
paisatge sociològic i econòmic. La Catalunya barroca és el resultat del triomf
de la revolució pagesa de les Remences (1481-1486). Una guerra lliurada en un context general de
revoltes pageses que esclataren arreu del continent europeu, directament relacionades
amb les grans crisis sistèmiques que revelaven l’esgotament dels models
medievals. A Catalunya –a diferència del
que va passar a Galicia, al País Valencià, a França o a Castella; amb les
respectives revoltes dels Irmandiños, de les Germanies, de la Jacqueria o dels
Comuneros – la revolució agrària és va saldar amb la victòria dels pagesos,
ajustada però suficient per a fer valer les seves reivindicacions principals.
Amb el triomf dels Remences, el conjunt de la
pagesia catalana -que representava les ¾ parts de la població- va impulsar un formidable creixement de l’economia.
Catalunya assajava allò que contemporàniament definim com una reforma agrària. I
les classes artesanes, que representaven entre un 15% i un 20% de la població és
varen beneficiar de la inèrcia positiva que imprimia el sector agrari. Durant les
centúries del 1500 i del 1600 –fins a la crisi dels Segadors (1640)-, el país
va viure un període prou llarg d’expansió econòmica i demogràfica per a
propiciar l’aparició d’unes classes àmplies i riques de pagesos lliures i d’artesans
emprenedors que contemporàniament definiríem com a “classes mitjanes”.
Amb aquest paisatge, resulta fàcil comprendre
la inclinació quasi obsessiva d’aquells catalans cap a la pràctica de conciliar
matrimonis. Els vincles de parentiu i solidaritat que s’establien entre les
famílies s'aplicaven en tots els camps d'actuació, i reportaven beneficis i seguretat als contractants. La documentació coetània ens revela
que en tots els estrats de la societat aquesta pràctica era concebuda com la
via d’ascensió econòmica i social per excel·lència. I qui disposava d’un mínim
patrimoni, que era una part molt destacada de la societat, ho feia valer en ares de la projecció
econòmica i social de la casa, que era l’equivalent a dir de la família.
Per a
exemplificar l’abast d'aquestes pràctiques acudim al fons documental d’una petita població de la
Segarra històrica: Vallfogona de Riucorb. I revivim a través de la documentació
coetània les Capitulacions matrimonials entre dos membres de la comunitat que
pertanyien al segment social dels pagesos lliures. El 9 de setembre de 1632 és protocol·litzaven les
Capitulacions entre n’Onofre Ballart, de trenta anys i vidu; i en Montserrat Ponts, com a pare i representant
de la Catherina Ponts, de dinou anys i soltera. Cal ressenyar que, en aquella època,
Montserrat era un nom de pila masculí.
En aquell acte n’Onofre va actuar en nom
propi. Era el “cap de casa”, condició bàsica per a representar els interessos d’una
part. Era l’hereu del seu pare i vivia a casa del pare, però com a home casat i
amb fills estava alliberat de la tutela paterna. N’Onofre era el net d’un jornaler
occità -d'Alvèrnia- que havia emigrat a Catalunya a finals del segle anterior, i havia arrelat i prosperat impulsat per la puixança econòmica. I era, també, el custodi (el marmessor) del testament
de la seva difunta esposa Gerònima, que havia estat en favor de les dues filles
petites de la parella: Maria i Joana. No oblidem que els catalans ens casem en
separació de bens des de temps immemorials. I això significa que els bens que la difunta havia aportat al matrimoni serien heretats per les filles "en temps de casar".
En Montserrat (avantpassat directe de l’autor
de l’article) era pare de disset fills (cinc d’un primer matrimoni i dotze d’un
segon matrimoni) dels quals onze varen arribar a l’edat adulta. La Catherina,
filla del segon matrimoni, era una d’aquests. Però, òbviament, no consta enlloc que ella
participés ni en la elecció del nuvi ni en la negociació de l’acord. En
Montserrat, que prèviament devia examinar amb deteniment el patrimoni dels
Ballart, devia pensar que la seva filla podria tenir una existència
relativament còmoda. I devia imaginar que forjava una aliança familiar
amb els Ballart -una família econòmicament ben posicionada- traçada amb els potents llaços de parentiu i solidaritat tant
importants en aquell context sociològic. Li calia, però, aportar un dot suficient per a
desvetllar l’atenció del nuvi.
En Montserrat, que també disposava d’un
patrimoni suficient per a presentar-se en condicions a negociar, va iniciar les
“vistes” (la negociació) amb l’argument contundent que la Catherina era jove, forta i sana; i representava la possibilitat
real de donar-li l’hereu que la difunta -en l'ideari de l'època- l’hi havia negat. Del dot ja se’n
parlaria quan toqués. I n’Onofre, que devia sentir la necessitat de tenir un
hereu (per a garantir la continuïtat de la casa i evitar l’alienació del patrimoni
familiar) i, també, la necessitat de recuperar la figura de la mare i mestressa (indispensable
per a criar be i casar millor a les filles orfes); s’hi va avenir de seguida. Naturalment el dot és va negociar. I en Montserrat, en nom de la Catherina, va
aportar al matrimoni un lot patrimonial respectable.
Setze anys més tard, en 1648, n’Onofre va
haver de tornar a capitular. Però llavors en nom de la seva filla Maria, del
primer matrimoni. I en aquell instant se li van complicar les coses. Per que la
Catherina, que anteriorment havia estat víctima, en aquest acte esdevé botxí i
adquireix un paper molt actiu i destacat. La documentació coetània ens revela
que va ser ella qui va triar el pretendent i qui va dur el pes de les
negociacions. Un mecanisme legal li ho permetia en la seva condició i qualitat
de mare de l’hereu continuador de la nissaga Ballart. I en la revisió del document, és fa difícil evitar la sospita que l'ombra llarga d'en Montserrat Ponts, en la defensa dels interessos del seu net Ballart, hi va intervenir. Les capitulacions
matrimonials entre la Maria Ballart i en Joan Piñol que inicien el text amb la reveladora frase:
“Memorial del que dona de dot Nofre Ballart de
Vallfogona a Joan Piñol de la mateixa vila per conlocació de sa filla Maria”.
es clouen amb la definitiva
sentència:
“de conformitat amb la voluntat de sa madastra
na Catherina Ponts uxor Ballart”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada