diumenge, 28 de febrer del 2016

CAPITULACIONS: El mite de l'amor convertit en negoci (i II).


En la Catalunya de l’Antic Règim –la del bandolerisme i la dels Segadors- el matrimoni esdevé un instrument de generació de negoci. Ho expliquem en l’anterior article. I com passa en tots els camps d’actuació dominats per l’expectativa de negoci; els contractants plantegen i incorporen garanties de protecció a la inversió.  La dona queda reduïda a la categoria d’objecte –en les negociacions-; i el seu futur està condicionat a la seva capacitat de reproducció –en les garanties-.


Per a entendre-ho millor cal contextualitzar el moment. Explicàvem en l’anterior article que Catalunya estava immersa en un període de gran creixement econòmic i demogràfic. I que els condicionants històrics –l’aplicació de les reivindicacions pageses de la revolució dels Remences- havien impulsat l’aparició d’una classe àmplia i rica formada per pagesos lliures i artesans emprenedors. Allò que contemporàniament anomenaríem “classes mitjanes”. Una societat dinàmica i pròspera que va abraçar i desenvolupar una ideologia d’associació entre matrimoni i patrimoni, d’aliances i solidaritats interfamiliars, i que tenia en els enllaços convinguts el principal instrument d’abast.

La Catalunya de les Capitulacions és la de les companyies mercantils –la gènesi del capitalisme- que sorgien i es desenvolupaven en un escenari de plenitud econòmica. La Catalunya rica i plena dels Segadors. Però es també la Catalunya del Barroc, l’expressió artística senyera de la contra-reforma catòlica. Les icones religioses femenines són progressivament marginades i substituïdes pels prototipus masculins. La contra-reforma catòlica es sustenta sobre la idea que la feminitat –i per extensió el matriarcalisme- és l’expressió d’un passat fosc (l'antiguitat, la medievalitat); i la masculinitat –i per extensió el patriarcalisme- es el símbol d’un present triomfant i d’un futur brillant. Un axioma que va arrelar amb força en el conjunt de la societat catalana del 1500 i del 1600.

I en aquest context històric, l’economia i la ideologia sumen, i esdevenen cultura social. La dona, que havia estat el centre de la vida en les comunitats catalanes primigènies dels segles VIII i IX recloses en les valls pirinenques, veu degradat el seu paper fins a esdevenir objecte i expectativa. Les Capitulacions matrimonials incorporen la figura de la garantia de descendència, articulada a través de dos mecanismes –les “Lliures Voluntats” i els “Espòlits”- que estan pensants, calculats i negociats per a recuperar el dot de la núvia en el cas que aquesta morís abans de tenir descendència. O per a rescabalar a la família del nuvi en el cas que la dona -en l’ideari de l’època- no aconseguís engendrar descendència.

Per a exemplificar-ho acudim novament a les fonts documentals. Recuperem les Capitulacions “que dona de dot Nofre Ballart de Vallfogona a Joan Piñol de la mateixa vila per conlocació de sa filla Maria”.  I observem la cita “fan hereus als fills per fills o filles del dit matrimoni amb facultat de poder anomenar lo fill que li apareixerà”; que consagra l’esperit de les Capitulacions: evitar que la inversió de la família de la núvia acabi en mans alienes; o en aquest cas concret evitar el dot que en Ballart aporta en nom de la seva filla Maria –en el suposat cas que aquesta mori sense descendència- acabi en mans d’un hereu fruit d’un matrimoni posterior del marit vidu. Aquesta contingència estava perfectament contemplada i recollida en les garanties a les quals ens referim:

Lliures Voluntats:

N’Onofre Ballart pacta el pagament ajornat de cinquanta sis lliures barcelonines (una quantitat que, d’acord amb les taules coetànies de preus agraris, equivalia a vuit rucs o a sis vaques). Aquest import es satisfaria en tres pagaments:

El primer pagament, de vint lliures barcelonines, es faria efectiu quan la Maria engendrés un hereu, es a dir un nen. I el pagament es liquidaria a la pila baptismal, posteriorment a l’administració del sagrament del bateig, que era el mateix que dir que els Ballart rebien i acceptaven d'en Piñol la garantia que la criatura havia nascut viva.

El segon pagament, també de vint lliures barcelonines, quan l’hereu hauria rebut el sagrament de l’Eucaristia, el que contemporàniament anomenem de forma col·loquial “la primera comunió”. L’administració d’aquest sagrament tenia la consideració de ritus iniciàtic, bàsicament al món del treball. I també era la constatació –i la garantia- que la criatura havia superat la franja d'edat de màxima incidència de mortalitat.

El tercer pagament,  de setze lliures barcelonines,  es satisfaria quan l’hereu fos “en temps de casar”; condicionat a l’acceptació en matrimoni d’una filla –sense especificar- del seu oncle Ballart, l’ hereu de l’avi Onofre. És a dir, una mitja cosina-germana neta de n’Onofre i la Catherina. Aquest punt contenia una evident i reveladora expectativa de retorn, per que generalment quedava integrat en el dot de la futura núvia.
   
Espolits:

Però el mateix Onofre, amb la decidida iniciativa de la seva segona muller Catherina (la madrastra de la núvia Maria) va aconseguir introduir unes clàusules de rescabalament per incompliment dels acords pactats en les Lliures Voluntats.  Bàsicament és deia que:

En el cas que la Maria morís abans de tenir descendència, en Joan Piñol hauria de retornar a la família Ballart la totalitat del dot matrimonial. Tant la part immoble (finques) com la part moble (l’aixovar de la núvia).

En el cas que la Maria morís de primer part, però la criatura sobrevisqués; els Ballart farien efectives les Lliures Voluntats; subjectes, òbviament, a la condició de gènere masculí de la criatura. A canvi, en Piñol retornaria als Ballart la totalitat de l'aixovar que la núvia havia aportat al matrimoni.

En el cas que el nadó sobrevivent fos una nena, els Ballart acceptaven que en Piñol es convertís en marmessor (custodi) de la totalitat del dot que la núvia havia aportat al matrimoni (l'aixovar i les finques). Una condició que podria ostentar fins que la nena assolís l’edat del “temps de casar”.  I que perdria si la nena no assolia l’edat adulta, obligant-se a retornar-ho a la família Ballart.
 

Es fàcil imaginar que l’incompliment d’aquests pactes era freqüent. La mortalitat infantil (de 0 a 8 anys) i la mortalitat de part presentaven taxes generals d'un 20%. I sovint esdevenia font de conflictes.  La Catalunya barroca és un país en la plenitud econòmica. Però també es una societat carregada amb un fort endeutament, que sovint provocava fallides i desnonaments. Les fonts documentals revelen que en moltes ocasions, els “espolits” s’executaven amb els bens deteriorats, o be carregats amb hipoteques feixugues que perjudicaven notablement el seu valor. Però no tenim més detalls per que difícilment aquests conflictes és ressolien en l’àmbit de la justícia ordinària. Generalment els perjudicats actuaven d’acord amb uns codis d’honor existents emmarcats dins el fenomen de la violència generalitzada que planava sobre el conjunt de la societat.

Un dels pocs casos documentats existents el localitzem a l’Arxiu de l’Audiència de Catalunya. En 1680, els Espart  (avantpassats directes de l’autor de l’article) –originaris de Solsona i majorals d’un latifundi propietat del bisbat solsoní a Fondarella (Pla d'Urgell)- varen iniciar un plet contra Gerònima Bordons -també de Solsona-, vídua i mare de l’hereu Bordons, que a l’ensems era vidu recent d'una noia Espart, i manifestament reticent al compliment dels “espolits”. La posició dels Espart, propera al poder, fa pensar que els va donar confiança per a litigar a través de la justícia ordinària, i estalviar-se reclamacions fent ús d’altres mètodes. Cal ressenyar que el "sistema" havia generat l'existència d'un "sector econòmic" dedicat a les reclamacions fent ús de mètodes intimidadors i violents, que no era gens barat. Desconeixem el resultat del procés.

En qualsevol cas, ens trobem davant d’una casuística generalitzada provocada per una praxis negociadora que contenia un elevat grau de complexitat, pròpia d'una societat culturalment i economicament molt desenvolupada. I que, podríem afirmar, inspira –si més no recorda- el sistema de retribucions “fix+incentius” que contemporàniament s’aplica a cert tipus de directius del sector terciari. I tot això passava en la Catalunya del barroc, el país del bandolerisme i dels Segadors.   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada